Projekt LeadAir

Wiemy, na czym polega praca z samorządami i znamy ich potrzeby. Wspieramy działania edukacyjne oraz ludzi pragnących zmian na lepsze w swoim otoczeniu. Pomagamy lokalnym liderom i liderkom wprowadzać innowacje, które wpłyną na poprawę jakości życia wszystkich mieszkańców. W trakcie trzech edycji programu współpracowaliśmy już z ponad 80 specjalistami i specjalistkami oraz 45 samorządami z całej Polski.

LeadAir - samorządowe strategie dla przyszłości

W ostatnich latach skutki pandemii, kryzysu energetycznego czy migracji wywołanych rosyjską agresją na Ukrainę najmocniej odczuły samorządy. To one stanowią pierwszą linię wsparcia dla mieszkanek i mieszkańców, stawiając czoła nowym wyzwaniom. Wśród problemów, których skala stale rośnie są te związane z jakością powietrza, globalnym ociepleniem i sytuacją społeczno-gospodarczą. Działania samorządów są kluczem, aby w dynamicznie zmieniających się okolicznościach reagować w przemyślany i skuteczny sposób.  

Doświadczenia te uwidaczniają konieczność opracowywania rozwiązań dostosowanych do lokalnych potrzeb i uwarunkowań. Miasta są gotowe na odważne, innowacyjne zmiany, które przyspieszą redukcję szkodliwych pyłów i gazów cieplarnianych. Naszym zadaniem w ramach projektu LeadAir jest wspieranie ich wiedzą na drodze do wypracowania skutecznych i efektywnych strategii, które będą miały wpływ na jakość życia lokalnych społeczności.  

Forum Energii powołało projekt LeadAir w 2019 r. Od tego czasu współpracowaliśmy z ponad 45 miastami z całej Polski, tworząc szeroki wachlarz rozwiązań na rzecz czystego powietrza i neutralności klimatycznej.  


Czym jest projekt LeadAir? Zobacz video!

Wierzymy, że miasta z którymi współpracujemy mogą być wzorem do naśladowania w całym kraju, dlatego konsekwentnie wpieramy wymianę wiedzy, dobrych projektów i sprawdzonych praktyk. Nasza współpraca z samorządami opiera się na zaufaniu, gotowości do zmian i współpracy, bo to właśnie te wartości są kluczem do przyspieszenia działań i zwiększenia ambicji klimatycznych.   

  

Co zrobiliśmy dotychczas?  

  • Pomogliśmy wielu miastom pozyskać środki międzynarodowe na realizację innowacyjnych projektów, takich jak “Klimat dla Piastowa”, obejmujący budowę źródła geotermalnego;  
  • Wspieraliśmy miasta w opracowaniu koncepcji lokalnych wspólnot energetycznych, które pozwolą na zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii na poziomie lokalnym;  
  • Opracowaliśmy i wspieraliśmy wdrożenie Lokalnej Uchwały Antysmogowej m.in. w Nowym Targu;  
  • Doradzaliśmy w transformacji lokalnych ciepłowni;  
  • Opublikowaliśmy szereg opinii, analiz i raportów dedykowanych miastom;  
  • Stworzyliśmy przestrzeń wymiany wiedzy pomiędzy samorządami z całej Polski; 
  • Wypracowaliśmy rekomendacje, które stały się podstawą do zmian w programach krajowych takich jak np. Czyste Powietrze.  

 

Nad czym pracujemy? 

Aktualnie pracujemy z pięcioma miastami – Warszawą, Rybnikiem, Rawiczem, Piastowem i Włocławkiem w ramach rozszerzonej, czwartej edycji projektu LeadAir. Publikujemy rekomendacje zmian do polityk krajowych, realizujemy indywidualne procesy doradcze i tworzymy mapy transformacji energetycznej, które będą podstawą do zaplanowania długofalowych zmian na rzecz neutralności klimatycznej.  

 

 

Publikacje

Plan transformacji energetycznej Rybnika do 2040 r.

Plan transformacji energetycznej Rybnika do 2040 r.
Na drodze do efektywnej transformacji energetycznej, przemyślany plan działań pozwala na optymalne wykorzystanie dostępnych środków, dobre zarządzanie inwestycjami i zmniejszenie marnotrawstwa - zarówno pieniędzy, jak i energii. Niezbędne jest skoordynowanie modernizacji budynków, inwestycji w odnawialne źródła energii oraz pozyskiwanie funduszy publicznych i prywatnych. Dobrze zaplanowana transformacja prowadzi do niższych rachunków za energię, zwiększenia efektywności energetycznej i zmniejszenia kosztów operacyjnych w dłuższej perspektywie. Oto plan transformacji energetycznej Miasta Rybnik, wypracowany z miastem przez Forum Energii.
Przejdź do treści publikacji

Plan transformacji energetycznej Rybnika do 2040 r.

Na drodze do efektywnej transformacji energetycznej, przemyślany plan działań pozwala na optymalne wykorzystanie dostępnych środków, dobre zarządzanie inwestycjami i zmniejszenie marnotrawstwa - zarówno pieniędzy, jak i energii. Niezbędne jest skoordynowanie modernizacji budynków, inwestycji w odnawialne źródła energii oraz pozyskiwanie funduszy publicznych i prywatnych. Dobrze zaplanowana transformacja prowadzi do niższych rachunków za energię, zwiększenia efektywności energetycznej i zmniejszenia kosztów operacyjnych w dłuższej perspektywie. Oto plan transformacji energetycznej Miasta Rybnik, wypracowany z miastem przez Forum Energii.
Plan transformacji energetycznej Rybnika do 2040 r.
Przejdź do treści publikacji

Plan transformacji energetycznej Włocławka do 2040 r.

Plan transformacji energetycznej Włocławka do 2040 r.
O transformacji energetycznej w Polsce najczęściej mówi się w kontekście planowania zmian w dużych sektorach: elektroenergetyce, ciepłownictwie czy przemyśle. Powodzenie procesu transformacji zależy jednak nie tylko od dobrych strategii sektorowych – ale także od tego w jakim tempie i z jakim efektem samorządy będą prowadziły lokalne inwestycje w niskoemisyjne źródła ciepła i termomodernizację. Niniejszy raport to plan transformacji dla Włocławka, opracowany przez Forum Energii oraz firmę technologiczną Enercode.
Przejdź do treści publikacji

Plan transformacji energetycznej Włocławka do 2040 r.

O transformacji energetycznej w Polsce najczęściej mówi się w kontekście planowania zmian w dużych sektorach: elektroenergetyce, ciepłownictwie czy przemyśle. Powodzenie procesu transformacji zależy jednak nie tylko od dobrych strategii sektorowych – ale także od tego w jakim tempie i z jakim efektem samorządy będą prowadziły lokalne inwestycje w niskoemisyjne źródła ciepła i termomodernizację. Niniejszy raport to plan transformacji dla Włocławka, opracowany przez Forum Energii oraz firmę technologiczną Enercode.
Plan transformacji energetycznej Włocławka do 2040 r.
Przejdź do treści publikacji

Szkoła energooszczędna. Scenariusze lekcji

Szkoła energooszczędna. Scenariusze lekcji
Świadome korzystanie z energii elektrycznej i ciepła nabrało nowego znaczenia po kryzysie energetycznym, z jakim mierzyliśmy się w ostatnich latach. Rekordowo wysokie ceny paliw, które przełożyły się na podwyżki cen prądu i ciepła, wielu osobom uświadomiły, jak znaczące dla budżetów gospodarstw domowych są codzienne nawyki związane z korzystaniem z energii. Dobrych nawyków powinni uczyć się wszyscy: zarówno dorośli, jak i dzieci. Publikacja „Szkoła energooszczędna. Scenariusze lekcji dla klas IV-VIII szkół podstawowych” to przewodnik dla nauczycieli, który wskazuje pomysły na trzy 45-minotwe lekcje, podczas których dzieci i młodzież ze szkół podstawowych poznają zasady  odpowiedzialnego korzystania z energii i ciepła.  
Przejdź do treści publikacji

Szkoła energooszczędna. Scenariusze lekcji

Świadome korzystanie z energii elektrycznej i ciepła nabrało nowego znaczenia po kryzysie energetycznym, z jakim mierzyliśmy się w ostatnich latach. Rekordowo wysokie ceny paliw, które przełożyły się na podwyżki cen prądu i ciepła, wielu osobom uświadomiły, jak znaczące dla budżetów gospodarstw domowych są codzienne nawyki związane z korzystaniem z energii. Dobrych nawyków powinni uczyć się wszyscy: zarówno dorośli, jak i dzieci. Publikacja „Szkoła energooszczędna. Scenariusze lekcji dla klas IV-VIII szkół podstawowych” to przewodnik dla nauczycieli, który wskazuje pomysły na trzy 45-minotwe lekcje, podczas których dzieci i młodzież ze szkół podstawowych poznają zasady  odpowiedzialnego korzystania z energii i ciepła.  
Szkoła energooszczędna. Scenariusze lekcji
Przejdź do treści publikacji

Rekomendacje samorządów LeadAir dla wzmocnienia ich roli w realizacji programów krajowych

Rekomendacje samorządów LeadAir dla wzmocnienia ich roli w realizacji programów krajowych
W ostatnich latach skutki pandemii, kryzysu energetycznego czy migracji wywołanych rosyjską agresją na Ukrainę najmocniej odczuły samorządy. To one stanowią pierwszą linię wsparcia dla mieszkanek i mieszkańców, stawiając czoła nowym wyzwaniom. Wśród problemów, których skala stale rośnie są te związane z jakością powietrza, globalnym ociepleniem czy sytuacją społeczno-gospodarczą.
Przejdź do treści publikacji

Rekomendacje samorządów LeadAir dla wzmocnienia ich roli w realizacji programów krajowych

W ostatnich latach skutki pandemii, kryzysu energetycznego czy migracji wywołanych rosyjską agresją na Ukrainę najmocniej odczuły samorządy. To one stanowią pierwszą linię wsparcia dla mieszkanek i mieszkańców, stawiając czoła nowym wyzwaniom. Wśród problemów, których skala stale rośnie są te związane z jakością powietrza, globalnym ociepleniem czy sytuacją społeczno-gospodarczą.
Rekomendacje samorządów LeadAir dla wzmocnienia ich roli w realizacji programów krajowych
Przejdź do treści publikacji

Dialog i współpraca – samorządowa recepta na kluczowe wyzwania

Dialog i współpraca – samorządowa recepta na kluczowe wyzwania
Wyzwania, przed którymi stoją miasta i samorządy drastycznie się zmieniły – pandemia COVID-19, rosyjska agresja na Ukrainę, stan wyjątkowy w energetyce, coraz większe wydatki i coraz mniejsze budżety. Działania samorządów są kluczem, aby w dynamicznie zmieniających się okolicznościach reagować w przemyślany i skuteczny sposób. Ale żeby samorządy mogły podejmować działania w trudnym, nieprzewidywalnym czasie powinny mieć do tego stworzone odpowiednie przepisy, programy i wsparcie.
Przejdź do treści publikacji

Dialog i współpraca – samorządowa recepta na kluczowe wyzwania

Wyzwania, przed którymi stoją miasta i samorządy drastycznie się zmieniły – pandemia COVID-19, rosyjska agresja na Ukrainę, stan wyjątkowy w energetyce, coraz większe wydatki i coraz mniejsze budżety. Działania samorządów są kluczem, aby w dynamicznie zmieniających się okolicznościach reagować w przemyślany i skuteczny sposób. Ale żeby samorządy mogły podejmować działania w trudnym, nieprzewidywalnym czasie powinny mieć do tego stworzone odpowiednie przepisy, programy i wsparcie.
Dialog i współpraca – samorządowa recepta na kluczowe wyzwania
Przejdź do treści publikacji

LeadAir Przewodnik dla samorządów | Jak finansować działania na rzecz poprawy jakości powietrza i realizacji celów klimatyczno-energetycznych?

LeadAir Przewodnik dla samorządów | Jak finansować działania na rzecz poprawy jakości powietrza i realizacji celów klimatyczno-energetycznych?
Na froncie walki ze smogiem kluczową rolę odgrywają samorządy. Każde miasto jest inne i boryka się z różnymi trudnościami w dążeniu do poprawy jakości powietrza. Jeden element jest jednak wspólny: wszystkie samorządy potrzebują pieniędzy na realizowanie antysmogowych działań: wymianę i modernizację źródeł ciepła, rozwój zrównoważonego transportu czy działania edukacyjne. Z uwagi na skalę problemu smogu w Polsce, należy wykorzystać wszelkie dostępne możliwości pozyskania finansowania – uwzględniając zarówno środki krajowe, jak i międzynarodowe dotacje i pożyczki, a także współpracę z sektorem prywatnym, która przyspiesza dostęp do pieniędzy oraz zapewnia wsparcie techniczne.
Przejdź do treści publikacji

LeadAir Przewodnik dla samorządów | Jak finansować działania na rzecz poprawy jakości powietrza i realizacji celów klimatyczno-energetycznych?

Na froncie walki ze smogiem kluczową rolę odgrywają samorządy. Każde miasto jest inne i boryka się z różnymi trudnościami w dążeniu do poprawy jakości powietrza. Jeden element jest jednak wspólny: wszystkie samorządy potrzebują pieniędzy na realizowanie antysmogowych działań: wymianę i modernizację źródeł ciepła, rozwój zrównoważonego transportu czy działania edukacyjne. Z uwagi na skalę problemu smogu w Polsce, należy wykorzystać wszelkie dostępne możliwości pozyskania finansowania – uwzględniając zarówno środki krajowe, jak i międzynarodowe dotacje i pożyczki, a także współpracę z sektorem prywatnym, która przyspiesza dostęp do pieniędzy oraz zapewnia wsparcie techniczne.
LeadAir Przewodnik dla samorządów | Jak finansować działania na rzecz poprawy jakości powietrza i realizacji celów klimatyczno-energetycznych?
Przejdź do treści publikacji
Zobacz inne publikacje programu "LeadAir" Zobacz inne publikacje programu "LeadAir"