Program Międzynarodowy

Transformacja energetyczna ma wymiar międzynarodowy, choć punkt startowy i specyfika każdego kraju jest inna. Tym, co dziś łączy wszystkich jest uzależnienie od paliw kopalnych, które są przedmiotem obrotu na coraz bardziej skomplikowanym rynku. Tymczasem napaść Rosji na Ukrainę oraz kryzys energetyczny wpłynęły na nasze myślenie o bezpieczeństwie energetycznym, a rozwój technologii, digitalizacja i wymiana wiedzy tworzą nowe możliwości zmiany podejścia do tego zagadnienia.

Od ponad 20 lat Polska w ramach Unii Europejskiej współtworzy regulacje, które oddziałują na wszystkie kluczowe sektory gospodarki. Działamy w świecie pełnym zależności. Ich analizą i proponowaniem rozwiązań zajmujemy się w Programie Międzynarodowym. 

Nad czym pracujemy? Projekty

Bezpieczeństwo energetyczne

Przyjmujemy szeroką definicję bezpieczeństwa energetycznego, rozumianą jako odporność na zewnętrzne i wewnętrzne kryzysy z wykorzystaniem technologii i wiedzy XXI w. Inicjujemy dialog o tym, jak zwiększyć odporność UE, w tym Polski, na szoki surowcowe i ograniczyć zależności od importu paliw - na rzecz energii produkowanej z OZE. Kluczowym elementem bezpieczeństwa energetycznego jest elastyczność i dostosowanie do zmiennego popytu. Nowy wymiar bezpieczeństwa wiąże się z silną współpracą międzynarodową - przede wszystkim unijną - w tym zakresie.

Współpraca międzynarodowa

Prowadząc dialog w obszarze transformacji energetycznej, Forum Energii uczestniczy w międzynarodowej wymianie wiedzy, danych oraz idei kreowanych w różnych rejonach świata. Szukamy podobieństw, przyglądamy się proponowanym rozwiązaniom, analizujemy potencjalne ryzyka obserwując transformację energetyczną w innych krajach. Forum Energii jest częścią Międzynarodowej Sieci Think Tanków Transformacji Energetycznej (INETTT).

Sieć powstała w 2020 r. Jej członkami są think tanki z Europy, Azji, Afryki obu Ameryk. 

Regulacje
europejskie

Wspieramy debatę i dostarczamy analizy, które mają być merytorycznym wkładem do kształtowania agendy Komisji Europejskiej w zakresie transformacji energetycznej. 

Koordynatorzy Programu Międzynarodowego

Chcesz poznać wszystkich z Forum?
Zespół Forum Energii

Maciej Jakubik

Maciej Jakubik

Koordynator Projektu ds. Regulacji Europejskich

Maciej Zaniewicz

Maciej Zaniewicz

Starszy Analityk | Manager Programu

Chcesz poznać wszystkich z Forum?
Zespół Forum Energii

Publikacje

Bezpieczna i solidarna transformacja. Zadania dla polskiej prezydencji w UE

Bezpieczna i solidarna transformacja. Zadania dla polskiej prezydencji w UE
Od 1 stycznia 2025 roku Polska obejmie przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej i będzie miała możliwość wpływania na kierunki i kształt polityk unijnych przez kolejne sześć miesięcy. Jest to istotny moment w historii UE, napięcia geopolityczne rosną, a oczekiwania wobec Polski są wyjątkowo duże. Które obszary w dziedzinie energii i klimatu powinny stać się priorytetami podczas polskiej prezydencji? Kryterium doboru priorytetów jest analiza tego, gdzie Polska ma mocne argumenty podparte doświadczeniem i co ma szanse zyskać zainteresowanie w całej UE.
Przejdź do treści publikacji

Bezpieczna i solidarna transformacja. Zadania dla polskiej prezydencji w UE

Od 1 stycznia 2025 roku Polska obejmie przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej i będzie miała możliwość wpływania na kierunki i kształt polityk unijnych przez kolejne sześć miesięcy. Jest to istotny moment w historii UE, napięcia geopolityczne rosną, a oczekiwania wobec Polski są wyjątkowo duże. Które obszary w dziedzinie energii i klimatu powinny stać się priorytetami podczas polskiej prezydencji? Kryterium doboru priorytetów jest analiza tego, gdzie Polska ma mocne argumenty podparte doświadczeniem i co ma szanse zyskać zainteresowanie w całej UE.
Bezpieczna i solidarna transformacja. Zadania dla polskiej prezydencji w UE
Przejdź do treści publikacji

Ukrainę ogarnia mrok. Jak zapobiec najczarniejszemu scenariuszowi dla ukraińskiej energetyki

Ukrainę ogarnia mrok. Jak zapobiec najczarniejszemu scenariuszowi dla ukraińskiej energetyki
W porównaniu z zasobami sprzed rosyjskiej inwazji, Ukraina ma dziś do dyspozycji zaledwie jedna czwartą dawnej mocy wytwórczej w energetyce. Niewystarczające dostawy energii oznaczają, że najbliższej zimy nasi sąsiedzi przez znaczną część doby mogą być pozbawieni nie tylko prądu, ale i ciepła oraz bieżącej wody. Rosja konsekwentnie niszczy ukraińską energetykę, by sparaliżować gospodarkę i złamać wiarę społeczeństwa w sens obrony przed rosyjską inwazją, co ma zmusić władze w Kijowie do kapitulacji na rosyjskich warunkach. W niniejszym opracowaniu analizujemy obecny stan ukraińskiej energetyki i proponujemy rozwiązania zmniejszające ryzyko katastrofy humanitarnej w Ukrainie.
Przejdź do treści publikacji

Ukrainę ogarnia mrok. Jak zapobiec najczarniejszemu scenariuszowi dla ukraińskiej energetyki

W porównaniu z zasobami sprzed rosyjskiej inwazji, Ukraina ma dziś do dyspozycji zaledwie jedna czwartą dawnej mocy wytwórczej w energetyce. Niewystarczające dostawy energii oznaczają, że najbliższej zimy nasi sąsiedzi przez znaczną część doby mogą być pozbawieni nie tylko prądu, ale i ciepła oraz bieżącej wody. Rosja konsekwentnie niszczy ukraińską energetykę, by sparaliżować gospodarkę i złamać wiarę społeczeństwa w sens obrony przed rosyjską inwazją, co ma zmusić władze w Kijowie do kapitulacji na rosyjskich warunkach. W niniejszym opracowaniu analizujemy obecny stan ukraińskiej energetyki i proponujemy rozwiązania zmniejszające ryzyko katastrofy humanitarnej w Ukrainie.
Ukrainę ogarnia mrok. Jak zapobiec najczarniejszemu scenariuszowi dla ukraińskiej energetyki
Przejdź do treści publikacji

Spojrzenie z Polski na energię i klimat. Priorytety Komisji Europejskiej na lata 2024-2029

flaga Polski, flaga UE
Zbliżające się wybory do Parlamentu Europejskiego otworzą nowy rozdział w polityce klimatyczno-energetycznej UE. Nowa Komisja Europejska, która rozpocznie swoją 5-letnią kadencję jesienią będzie miała za zadanie monitorować wdrażanie szerokiego zakresu regulacji z pakietu Fit for 55 i nawigować Unię w kierunku 2050 r. – wyznaczając cele na 2040 r. Z pewnością zaproponuje również nową agendę polityczną, ponieważ dynamika dyskusji w UE jest w ciągłej zmianie. Jakie nowe zadania, które postawi sobie Komisja Europejska mogą być najważniejsze z perspektywy Polski i zyskać poparcie i zainteresowanie? 
Przejdź do treści publikacji

Spojrzenie z Polski na energię i klimat. Priorytety Komisji Europejskiej na lata 2024-2029

Zbliżające się wybory do Parlamentu Europejskiego otworzą nowy rozdział w polityce klimatyczno-energetycznej UE. Nowa Komisja Europejska, która rozpocznie swoją 5-letnią kadencję jesienią będzie miała za zadanie monitorować wdrażanie szerokiego zakresu regulacji z pakietu Fit for 55 i nawigować Unię w kierunku 2050 r. – wyznaczając cele na 2040 r. Z pewnością zaproponuje również nową agendę polityczną, ponieważ dynamika dyskusji w UE jest w ciągłej zmianie. Jakie nowe zadania, które postawi sobie Komisja Europejska mogą być najważniejsze z perspektywy Polski i zyskać poparcie i zainteresowanie? 
flaga Polski, flaga UE
Przejdź do treści publikacji

Energetyczno-klimatyczna mapa drogowa. Ukraina wobec UE

flaga Ukrainy; flaga UE; flagi Ukrainy i Unii Europejskiej
14 grudnia 2023 r. Rada Europejska podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Ukrainą. W nadchodzących miesiącach i latach Ukraina będzie musiała wykonać żmudną, techniczną pracę związaną z wdrażaniem przepisów UE. Dotyczy to również sektora energetycznego. W mapie drogowej przygotowanej w ramach projektu Green Deal Ukraïna, w którym Forum Energii jest partnerem, identyfikujemy najpilniejsze obszary reform energetycznych i klimatycznych dotyczących Ukrainy i przyglądamy się bliżej temu, jak będą wyglądać negocjacje akcesyjne.
Przejdź do treści publikacji

Energetyczno-klimatyczna mapa drogowa. Ukraina wobec UE

14 grudnia 2023 r. Rada Europejska podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Ukrainą. W nadchodzących miesiącach i latach Ukraina będzie musiała wykonać żmudną, techniczną pracę związaną z wdrażaniem przepisów UE. Dotyczy to również sektora energetycznego. W mapie drogowej przygotowanej w ramach projektu Green Deal Ukraïna, w którym Forum Energii jest partnerem, identyfikujemy najpilniejsze obszary reform energetycznych i klimatycznych dotyczących Ukrainy i przyglądamy się bliżej temu, jak będą wyglądać negocjacje akcesyjne.
flaga Ukrainy; flaga UE; flagi Ukrainy i Unii Europejskiej
Przejdź do treści publikacji

Anatomia zależności. Jak wyeliminować rosyjski atom z Europy?

Anatomia zależności. Jak wyeliminować rosyjski atom z Europy?
Państwa Unii Europejskiej są uzależnione od współpracy z Rosją w obszarze energetyki jądrowej. Spowodowało to, że po rosyjskiej pełnoskalowej inwazji na Ukrainę, koncern Rosatom nie został objęty sankcjami, a wymiana handlowa w tym sektorze rośnie. Sytuacja ta jest niekorzystna dla UE i zwiększa jej podatność na szantaż ze strony Rosji. Ponadto skutkuje wzmocnieniem rosyjskiej armii. UE powinna zwiększyć wysiłki na rzecz dywersyfikacji dostaw i budowy własnych zdolności w sektorze jądrowym.
Przejdź do treści publikacji

Anatomia zależności. Jak wyeliminować rosyjski atom z Europy?

Państwa Unii Europejskiej są uzależnione od współpracy z Rosją w obszarze energetyki jądrowej. Spowodowało to, że po rosyjskiej pełnoskalowej inwazji na Ukrainę, koncern Rosatom nie został objęty sankcjami, a wymiana handlowa w tym sektorze rośnie. Sytuacja ta jest niekorzystna dla UE i zwiększa jej podatność na szantaż ze strony Rosji. Ponadto skutkuje wzmocnieniem rosyjskiej armii. UE powinna zwiększyć wysiłki na rzecz dywersyfikacji dostaw i budowy własnych zdolności w sektorze jądrowym.
Anatomia zależności. Jak wyeliminować rosyjski atom z Europy?
Przejdź do treści publikacji

Miliardy euro za LNG i LPG wciąż płyną do Rosji z UE. Również z Polski

Miliardy euro za LNG i LPG wciąż płyną do Rosji z UE. Również z Polski
Unijne embargo na rosyjskie paliwa nie objęło LNG (gaz skroplony) i LPG (gaz płynny). Tylko w 2022 roku państwa UE zapłaciły za rosyjskie LNG aż 16 mld euro, co było rekordowym wynikiem. Polska nie importowała LNG z Rosji. W przypadku LPG jesteśmy jednak największym importerem w całej Unii. W 2022 r. wydaliśmy na rosyjskie LPG niemal 3 mld złotych. W tym tekście wyjaśniamy, w jaki sposób można załatać luki w unijnym embargo na surowce w Rosji – aby je ostatecznie wyeliminować z rynku.
Przejdź do treści publikacji

Miliardy euro za LNG i LPG wciąż płyną do Rosji z UE. Również z Polski

Unijne embargo na rosyjskie paliwa nie objęło LNG (gaz skroplony) i LPG (gaz płynny). Tylko w 2022 roku państwa UE zapłaciły za rosyjskie LNG aż 16 mld euro, co było rekordowym wynikiem. Polska nie importowała LNG z Rosji. W przypadku LPG jesteśmy jednak największym importerem w całej Unii. W 2022 r. wydaliśmy na rosyjskie LPG niemal 3 mld złotych. W tym tekście wyjaśniamy, w jaki sposób można załatać luki w unijnym embargo na surowce w Rosji – aby je ostatecznie wyeliminować z rynku.
Miliardy euro za LNG i LPG wciąż płyną do Rosji z UE. Również z Polski
Przejdź do treści publikacji
Zobacz inne publikacje programu "Program Międzynarodowy" Zobacz inne publikacje programu "Program Międzynarodowy"